BIBLIOGRAFÍA
Abernethy, B. (1993). Attention. In R.N.Singer, M.Murphey, L.K.Tennant, Handbook of Research on Sport Psychology (pp.127-170). Nueva York: Macmillan Publishing Company.
Adam, K. (1975). La psicología y el proceso del entrenamiento. Novedades en Psicología del Deporte, 1, 1-9..
Adams, J.A. (1971). A closed loop theory of motor learning. Journal of Motor Behavior, 3, 111-150.
Adams, J.A. (1976). Issues for a closed loop theory of motorlearning. In G.E. Stelmach (Ed.), Motor Control: Issues and trends. Nueva York: Academic Press.
Agosti, E. (1987). Preparazione psicoloigica alla gara. Movimento, 3(3), 179-183.
Aguilera, A. (1996). La E.F. en Platón y Aristoteles. Revista Española de Educación Física y Deportes,1(3), 17-22.
Allen, T.J. (1996): Taketest/Maketest v2.51 for Windows95/NT (computer program). Jacksonville, FL:Autor.
Allison, P.D. & Liker, J.K. (1983). Analyzing Sequential Categorical Data on Dyadic Interaction: A Comment on Gottman. Psychological Bulletin, 2(91), 393-403.
Allport, D.A. (1980). Attention and performance. In G.Claxton, New directions in cognitive psychology (pp.112-153). London: Routledge & Kegan Paul.
Allport, D.A. (1989). Visual attention. In M.F.Posner, Foundation of cognitive sciencie (pp.361-382). Cambridge: MIT Press.
Allport, D.A.; Antonis,B.; Reynolds,P. (1972). On the division of attention: A disproof of the single channel hypothesis. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 24, 225-235.
Alvaro, J.L. (1995). Psicología social: perspectivas teóricas y metodológicas. Madrid: Sigloveintiuno.
Anderson, J.R. (1987). Skill Acquisition: Compilation of Weak Method Problem Solutions. Psychological Review, 2(94),192-210.
Anderson, W.G. (1899). Studies in the effects of physical training. American Physical Education Review, 4, 265-278.
Anguera, M.T. (1979). Observación de la conducta espacial. VI Congreso Nacional de Psicología. Pamplona
Anguera, M.T. (1983). Manual de prácticas de observación. Barcelona: Trillas.
Anguera, M.T. (1985). Metodología de la observación en las ciencias humanas. Madrid: Cátedra.
Anguera, M.T. (1990). Metodología observacional. In J.Arnau; M.T. Anguera; J. Gómez Metodología de la investigación en ciencias del comportamiento (125-236). Murcia: Universidad de Murcia.
Anguera, M.T. (1993). Metodología observacional en la investigación psicológica. vol.II. Fundamentación. Barcelona:. PPU.
Anguera, M.T.; Blanco, A.; Losada, J.L.; Montilla, M.D. (1993). Incidencia de nuevos recursos tecnológicos en el registro observacional. Poster del III Simposium de Metodología de las Ciencias Sociales y del Comportamiento, Santiago de Compostela.
Antonelli, F & Salvini, A. (1964). Psicologia dello sport. Roma: Lonardo Editor.
Antonelli, F. (1960). Psicologia e Psicopathologia dello sport. Roma: Scientiche Leonardo.
Antonelli, F. (1964). La valutaczione psicologica del l'atleta. Roma: Scientiche Leonardo.
Arce, R. (1989). Perfiles psicosociales, veredictos y deliberaciones en jurados legos. Santiago de Compostela: Tesis doctoral no publicada.
Areces, A. (1987). Libro de táctica. La Coruña: H.C.Liceo Caixa Galicia.
Arnau, J. (1990). Diseños experimentales multivariables. Madrid:. Alianza.
Arnau, J.(1995). Metodología de la investigación psicológica. En M.T. Anguera,; J.Arnau; M.Ato; R.Martinez; J.Pascual & G. Vallejo (Comp). Métodos de investigación en psicología. Madrid: Síntesis.
Assessment Systems Corporation (1995ª): User´s manual for the FastTEST Testing System (versión 1.1).St. Paul,MN:Autor.
Assessment Systems Corporation (1997b): User´s manual for the FastTEST Testing System (versión 1.1). St. Paul, MN: Autor.
Ato, M. (1991). Investigación en ciencias del comportamiento.I: Fundamentos Barcelona:. PPU.
Bacon, M.A.T. (1989). The planning and integration of mental raining programs. Sport Psychology, 1, 10.
Bakeman, R. & Gottman, J.M. (1987). Applying observational methods: a systematic view. In J.D. Osofsky, Handbook of infant development. New York: Wiley.
Bakeman, R. & Gottman, J.M. (1989). Observación de la interacción: Introducción al análisis secuencial. Madrid: Morata
Bakeman, R. & Quera, V. (1995). Amalyzing interaction: Sequential analysis using SDIS and GSEQ. New York: Cambridge University Press (Traducción española Análisis de la interacción. Análisis Secuencial con SDIS-GSEQ. Madrid: Ra-Ma.)
Bakker, F.C.; Whiting, H.T.A.; van der Brug, H. (1990). Sport Psychology. Concepts and applications. Londres: Battins Lame Chichester, . (Traducción española, Psicología del deporte. Madrid: Morata, 1993).
Balaguer, I. (!994). Entrenamiento Psicológico en el deporte. Valencia: Albatros.
Balaguer, I; Escartí, A; Villamarín, F. (1995). Autoeficacia en el deporte y en la actividad fisica: estado actual de la investigación. Revista de psicología general y Aplicada, 48 (1), 139-159.
Balaguer, I; Palomares & Guzman; J. (1994). Percepción e interpretación del éxito y del fracaso. En I. Balaguer (Dir.). Entrenamiento psicológico en el deporte (pp. 96-112). Valencia: Albatros.
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifing theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215.
Bandura, A. (1987). Pensamiento y Acción. Madrid: Martinez Roca.
Barreto, H. (1978). Avaliaçao em desportos-observaçao de um jogo de basquetebol. Aplicaçao á final da taça dos clubes campeones Europeus. Ludens, 43(4),15-22.
Bartram, D. (1987). The development of an Automated Testing System for Pilot Selection: The Micropat Project. Applied Psychology, 36, 279-298.
Basmajian, J.V. (1963). Control and training of individual motor units. Science, 141, 440-441.
Basmajian,J.V. (1963). Control and training of individual motor units. Science, 141, 440-441.
Bassa, R.& Fernandez, C. (1991). La formación del professorat universitari de las Escolas de Magisteri. Una experiència evalutiva de les seves caracteristiques a les Illes Balears. Barcelona: Horsori
Beatty, J. & Wagoner, B.L. (1978). Pupillometric signs of brain activation vary with level of cognitive processing. Sciencie, 199, 1216-1218.
Bechterev, W. (1913). La Psychologie objective. París: Alcan (Traducción española, La Psicología objetiva. Buenos Aires: Paidos, 1953).
Bejar, I.I. (1985). Speculations on the Future of Test Design. In S.E.Embretson, Test Design: Developments in Psychology and Psychometrics (279-294). Nueva York: Academic Press.
Biddle, S & Mutrie, N. (1991). Psychology of Physical Activity and Exercise. New York: Springer Verlag.
Biddle, S & Mutrie, N. (1991). Psychology of Physical Activity and Exercise. Londres: Springer Verlag.
Biddle, S. (1997). Current trends in sport and exercise psychology research. The Psychologist, 2, 10, 63-69.
Biddle, S. H. (1993). Atribution research and sport psychology. En R.N.Singer, M.Murphey & L.K.Tennant (Eds.) Handbook of Research in Sport Psychology (pp.437-464). New York: Macmillan.
Bird, A.M.; Cripe, B.K. (1986). Psychology and sport behavior, St. Louis: Times-Mirror/Mosby.
Bird, A.M.; Cripe, B.K. (1986). Psychology and sport behavior, St. Louis: Times-Mirror/Mosby.
Birk, L. (1973). Biofeedback: Behavioral Medicine, Nueva York: Grune & Straton.
Birk,L. (1973). Biofeedback: Behavioral Medicine, Nueva York: Grune & Straton.
Blais, M.R.; Vallerand, R.J. (1986). Multimodal effects of electromyographic biofeedback: Looking at children's ability to control precompetitive anxiety. Journal of Sport Psychology, 4(8), 283-303.
Blais,M.R.; Vallerand,R.J. (1986). Multimodal effects of electromyographic biofeedback: Looking at children's ability to control precompetitive anxiety. Journal of Sport Psychology, 4(8), 283-303.
Blanchard, E.B. (1977). Behavioral medicine: A perspective, Cambridge: Ballinger.
Blanchard,E.B. (1977). Behavioral medicine: A perspective, Cambridge: Ballinger.
Blanco, A. (1983). Guía Documental en Psicología y Educación. Barcelona: Publicaciones y Ediciones de la Universidad de Barcelona.
Blanco, A. (1989). Fiabilidad y generalización de la observación conductual. Anuario de Psicología, 43(4), 5-32.
Blanco, A. (1994). Fiabilidad, precisión, validez y generalizabilidad de los diseños observacionales. En M.T.Anguera, Metodología observacional en la investigación psicológica (151-261). Barcelona: PPU.
Blanco, A.; Castellano, J y Hernández Mendo, A. (2000). Generalizabilidad de las observaciones en la acción del juego en el fútbol. Psicothema,suplemento, 12(Supl. 2), 81-86.
Blanco, T. (1997). Asesoramiento psicológico en programas de ejercicio físico. En Cruz, J.(Ed. ), Psicologia del deporte (pp.15-28). Madrid: Sintesis.
Blasco, B. (1997). Asesoramiento psicológico en programas de ejercicio físico. En J. Cruz (Ed). Psicología del deporte. Madrid: Síntesis
Blasco, T. ( 1994). Actividad física y salud. Barcelona. Martínez Roca.
Borchardt, D.H. y Francis, R.D. (1984). How to find out in psychology. New York: Pergamon Press.
Boring, E.G. (1963). Sciencie and the meaning of the history. In R.I.Watson; D.T.Campbell, History, psychology and sciencie: select papers. Nueva York: Wiley.
Brailsford, T. (1994): Examine. Multiple choice delivery system for Windows. Nottingham,
Brawley, R. & Martin, K.A. (1995). The interface between Social and sport Psychology. The Sport Pychologist, 9, 469-497.
Brener, J.M. (1974). A general model of voluntary control applied to the phenomena of learned cardiovascular change. In P.A.Obrist, A.H.Black, J.Brener, L.V.Dicara, Cardiovascular psychopsysiology. Current issues in response mechanisms, biofeedback and methodology.Chicago: Aldine.
Broadbent, D.E. (1958). Perception and communication. Nueva York: Pergamon.
Brohm, J.M. (1976). Critiques du Sport. París: Christian Bourgois Editeur.
Browne, M.A.; Mahoney, M.J. (1984). Sport psychology. Annual Review of Psychology, 35, 605-625.
Buceta, J.M. (1990). Las nuevas aplicaciones de la psicología clínica y la modificación de conducta en el área de la salud. En J. M Buceta; A. M Bueno, Modificación de Conducta y Salud (pp.21-39). Madrid: Eudema.
Buceta, J.M. (1996). Psicología y lesiones deportivas : Prevención y recuperación. Madrid : Editorial Dykinson, S.L.
Buceta,J.M. (1990). Las nuevas aplicaciones de la psicología clínica y la modificación de conducta en el área de la salud. En J. M Buceta; A. M Bueno, Modificación de Conducta y Salud (pp.21-39). Madrid: Eudema.
Bull, S.J. (1992). Sport Psychology. London: The Crowood Press.
Bunderson, C.V.; Inouye, D.K.; Olsen, J. (1989). The four generation of computerized educational measurement. In R.L.Linn, Educational Measurement (pp.367-409), London: Collier McMillan.
Bunge, M. (1969). La investigación científica. Su estrategia y su filosofía. Esplugas de LLobregat: Ariel.
Cagigal, J.M. (1957). Hombres y deporte. Madrid: Espasa Calpe.
Cagigal, J.M. (1962). Psicopedagogía del deporte. Citius, Altius, Fortius, 5, 343-356.
Cagigal, J.M. (1963). El fenómeno psicológico en el deporte. Citius, Altius, Fortius, 5, 343-356.
Cagigal, J.M. (1966). Deporte, pedagogía y humanismo. Madrid: Ramos.
Cagigal, J.M. (1974). Psicología del deporte, ¿psicología de qué?. Citius, Altius, Fortius, 16, 123-157.
Cagigal, J.M. (1975). El deporte en la sociedad actual. Madrid: Prensa Española y Magisterio Español. Colección rtve.
Cagigal, J.M. (1976). Deporte y agresión. Barcelona: Planeta.
Cagigal, J.M. (1981).
(Oh deporte! (Anatomia de un gigante). Valladolid: Miñon.Cagigal, J.M. (1990). Deporte y Agresión. Madrid: Alianza Deporte.
Canton, E. (1990a). Estudio de la Actividad Física y el Deporte a través del Journal of Sport Psychology, Tesis Doctoral, Universidad de Valencia.
Canton, E. (1990b). Perspectiva histórica de la psicología del deporte y la actividad física. Informació Psicológica, 42, 4-11.
Carrobles, J.A.; Cardona, A.; Fuente, P.S.; García, A.; Jiménez, A.; Llorente, (1981). El biofeedback en la rehabilitación de la mano y del pie: estudio experimental de casos clinicos. Madrid: MAPFRE.
Carrobles, J.A.; Godoy, J. (1987). Biofeedback. Principios y aplicaciones, Barcelona: Martinez Roca.
Carrobles,J.A.; Cardona,A.; Fuente,P.S.; Garcia,A.; Jimenez,A.; Llorente, (1981). El biofeedback en la rehabilitación de la mano y del pie: estudio experimental de casos clinicos. Madrid: MAPFRE.
Carrobles,J.A.; Godoy,J. (1987). Biofeedback. Principios y aplicaciones, Barcelona: Martinez Roca.
Carroll, J.B. (1987). New Perspectives in the Analysis of Abilities.In R.R.Ronning, J.C.Conley, J.A.Glover, J.C.Witt, The influence of Cognitive Psychology on Testing. Hillsdale,NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Carron, A. (1980). Social Psychology of sport. Ithaca Mouvement
Carron, A.V. (1988). Group Dinamics in Sport. Londres: Spodym Publishers.
Castellano, J y Hernández Mendo, A. (2000). Análisis secuencial en el fútbol de rendimiento. Psicothema,suplemento, 12(Supl. 2), 81-86.
Castellano, J.; Hernández Mendo, A.; Gómez de Segura, P.; Fontetxa, E. y Bueno, I. (1999). Sistema de codificación y análisis de calidad del dato en el fútbol de rendimiento. En Gines Nieto García y J. Garcés de los Fayos Ruiz, Psicología de la Actividad Física y del Deporte, Vol. I (pp.370-385). Murcia: Sociedad Murciana de Psicología de la Actividad Física y el Deporte.
Cernuda, A. (1992). Evaluación psicológica de deportistas de alto nivel. Congreso Iberoamericano de Psicología. Madrid.
Chappuis,R. y Thomas,R. (1988). El equipo deportivo. Barcelona: Paidos.
Chariot Software Group (1998): MicroTest Professional (computer program). San Diego,CA: Autor.
Cherry, E.C. (1953). Some experiments on the recognition of speech, with one and with two ears. Journal of the Acoustical Society of America, 25, 975-979.
Chevalier, N. (1987). Imagerie et repetition mentale: recherches et avenues pour le sport de haut niveau. Revue des Sciencies e Tecniques des Activités Physique, 16 (8), 33-39.
Cogent Computing Corporation (1997). C-Quest Test 1.8 (computer program). Alburquerque, NM: Autor.
Colom, R. (1993). Computación clásica versus conexionista: Relevancia para la Psicología Cognitiva. Revista de Psicología General y Aplicada, 1(46), 5-14.
Computer Adaptive Technologies (1994): CAT Software System (computer program). Chicago, IL: Autor.
Coombs, C.H.; Dawes, R.M. & Tversky, A. (1981). Introducción a la psicología matemática. Madrid: Alianza.
Cooper, G.E.; Harper, R.P. (1969). The use of pilot ratings in the evaluation of aircraft banding qualities. NASA Ames Technical Report NASA TN-D-5153. Moffett Field: NASA Ames Research Center.
Corbal, G.J. (1988). Biofeedback-EMG: un abordaje conductual del pie equinovaro hemiplejico. Revista española de terapia del comportamiento, 3 (6), 177-190.
Corbal,G.J. (1988). Biofeedback-EMG:un abordaje conductual del pie equinovaro hemiplejico. Revista española de terapia del comportamiento, 3 (6), 177-190.
Corraze, J. (1988). Las bases neuro-psicológicas del movimiento. Barcelona: Paidotribo.
Corraze, J. (1988). Las bases neuro-psicológicas del movimiento. Barcelona: Paidotribo.
Cox, R.H. (1985). Sport psychology. Concepts and applications. Dubuque: Brown.
Cox, R.H.; Qiu, Y.; Liu, Z. (1993). Overview of Sport Psychology. In R.N. Singer, M. Murphey, L.K. Tennant, Handbook of Research on Sport Psychology (pp. 3-31). Nueva York: Macmillan Publishing Company.
Cratty, B.J. (1964). Movement behavior and motor learning. Philadelphia: Lea and Febiger.
Cratty, B.J. (1974). Psycho-motor behavior in education and sport. Nueva York: Charles C.Thomas Publisher (Traducción española, Motricidad y psiquismo en la educación y el deporte. Valladolid: Miñón, 1979).
Crespo, M & Balaguer; I (1994). Las relaciones entre el deportista y el entrenador. En I.Balaguer (Ed), Entrenamiento psicológico en el deporte (pp 19-56). Valencia: Albatros.
Cruz, J. (1986). Observació del comportament psicològic de l'entrenador i dels jugadors i entranement conductual. 1º Congres Nacional de Psicologia de l'activitat fisica i de l'esport. Esplugues de Llobregat: INEF.
Cruz, J. (1987). Aplicaciones de la psicología del deporte. Apunts, 9, septie,.3-4.
Cruz, J. (1989). Formación y papel profesional del psicólogo del deporte. III Congreso Nacional de Psicología de la Actividad física y del deporte (pp.99-107). Pamplona: Fondo de Publicaciones del Gobierno de Navarra.
Cruz, J. (1990). La psicología del deporte: definición, evolución y relación con las demás ciencias de la actividad física y el deporte. Apunts. Educació física i Esports, 22, 11-20.
Cruz, J. (1991). Historia de la Psicología del deporte. En J.Riera; J.Cruz, Psicología del Deporte. Aplicaciones y Perspectivas (pág.13-43). Barcelona: Martínez Roca.
Cruz, J. (1997). Psicología del deporte: historia y propuestas de desarrollo. En Cruz, J.(Ed. ), Psicologia del deporte (pp.15-28). Madrid: Sintesis.
Cruz, J. (Ed.) (1997). Psicología del deporte. Madrid : Síntesis.
Cruz, J.; Canton,E. (1992). Desarrollo histórico y perspectivas de la psicología del deporte en España. Revista de Psicología del Deporte, 1, 52-61.
Cruz, J; Boixados, M; Torregrosa, M; Mimbrero, J. (1996). ¿Existe un deporte educativo?. Papel de las competiciones deportivas en el proceso de socialización del niño. Revista de psicología del deporte, 9-10, 111-132.
Cruz. J. (1987).Aportaciones a la iniciación deportiva. Apunts, 9, sept, 4-7.
Csikszentmihalyi, M. & Lefevre,J. (1989). Optimal experience in work and leisures. Journal of personality and social psychology, 56(5), 815-822.
Csikszentmihalyi, M. (1975). Beyond borendom and anxiety. San Fancisco: Jossey-Bass.
Csikszentmihalyi, M. (1980). Suject delineation of proposed leisure information netwok. Procceding of the first International Leisures Information Network Conference (494-498). Bruxelas: Worl Leisures and Recreation Association.
Csikszentmihalyi, M. (1988). The flow experience and its significance for human psychology. In M. Csikszentmihalyi, Optimal experience: Psychological studies of flow in conciousness (pp.15-35). Nueva York: Cambridge University Press.
Csikszentmihalyi, M. (1992). Flow.The psychology of Happiness. London: Rider.
Cummins, R.A. (1914). A study of the effect of basketball practice on motor reaction, attention and suggestibility. Psychological Review, 21, 366-369.
Daiss, S. & Leunes, A.D. (1986). The utility of the Profile of Moode States in sport: An annotated bibliography. Journal of Applied Research in Coaching and Athletics, 1, 148-169.
Daniels, F.S.; Landers, D.M. (1981). Biofeedback and shooting perrformance: a test of disregulation and systems theory. Journal of Sport Psychologi, 4, 271-282.
Danish, S.J. & Hale, B.D. (1991). Algunos problemas que plantea la práctica de la psicología del deporte. En J. Riera; J. Cruz, Psicología del deporte. Aplicaciones y perspectivas (pág.63-76). Barcelona: Martínez Roca.
Darias, E.J. & Pelehano, V. (1991). Un criterio para la elaboración de test computerizados. Qurriculum, 1/2, 157-159.
Davies, D. (1989). Psychological Factors in Competitive Sport. Nueva York: The Falmer Press.
Davies, D. (1991). Factores psicológicos en el deporte competitivo. Barcelona : Ancora
De Coubertain, P. (1913). Essays de Psychologie sportive. París: Lausanne.
de Diego, S.; Sagredo,C. (1992). Jugar con ventaja. Las claves psicológicas del éxito deportivo. Madrid: Alianza Deporte.
De la Cruz, R; London, M.; Rider, H.M. & Hernández, E. (1991). Evaluación y formación del profesorado de la Universidad Autónoma de Madrid. Barcelona: Horsori.
De la Torre,R. y Vispoel, W.P. (1991): The development an evaluation of a computerized adaptive testing system. Annual Meeting of the American Educational Research Association. Chicago.
Declaux,I. (1989). El método. In J.F.Morales, Metodología y teoría de la Psicología (61-75). UNED: Madrid.
Demeny, G. (1917). L'education physique des adolescents. París: Féliz Alcan.
Demers, G.E. (1983). Emotional states of high-caliber divers. Swimming Technique, 20, 33-35.
Deutsch, J.A. & Deutsch, D. (1963). Attention: Some theoretical considerations. Psychological Review, 70, 80-90.
Dewitt, D.J. (1979). Biofeedback training with university athletes. In Proceeding of the Biofeedback Society Annual Meeting. The Biofeedback Society, Denver.
Dewitt, D.J. (1981). Cognitive and biofeedback training for stress reducttion in university athletes. Journal of sport psychology, 2, 288.
Dicara, L. (1970). Learning in the autonomic nervous system. Scientific American, 22, 30-39.
Diem, C. (1966). Historia de los deportes. Barcelona: Diamante.
Diem, C. (1973). Origenes rituales. Citius, Altius, Fortius, 1-4(XV), 203-258.
Dishman, R.K. (1994). Advances in exercise adherence. Champaing, Illinois : (Ed.) Human Kinetics Publishers.
Doucet, C.; Duprat, E. & Charlot, D. (1986). Le memobser et les sports collectifs. EPS, 202, nov-dec, 16-18.
Druen, F. & Moreaux, A. (1987). Observation et saise de données. EPS, 204, mars-avril, 22-25.
Dunning, E. (1993). Refexiones sobre el deporte, la violencia y la civilización. En J.M. Brohm; P.Bourdieu, E.Dunning, J. Hargreaves, T.Todd; K.Young (Eds). Materiales de Sociologia del deporte (pp 83-109). Madrid: Ediciones la Piqueta.
Dunning, E; Murphy, P & Williams, J. (1988). Informales Pandillas de Grada y compañía de pelea: hacia una explicación sociológica del vandalismo en el fútbol. En D. Riches (Ed), El fenómeno de la violencia (pp 225-249). Madrid: Piramide.
Duran, J. (1996). Deporte, violencia y educación. Revista de psicología del deporte, 9-10, 93-102.
Duran, J. (1996). El vandalismo en el fútbol: una reflexión sobre la violencia en la sociedad moderna. Madrid: Gymnos.
Durand, M. (1988).El niño y el deporte. Barcelona: Paidos.
D'Ydewalle, G.; Eelen, P. (1982). "Right" and "Wrong" responses in Human Learning, University of Leuven, Leuven.
Eggeimeier, F.T.; Crabtree, M.S. & la Pointe, P.A. (1983). The effect of delayed effort on subjective ratings of mental workload. Procedings of the Human Factors Society, 27, 139-143.
Einstein, A. (1980). Mi visión del mundo. Tusquets Editores: Barcelona.
Embretson, S.E. (1985). Test Design: Developments in Psychology and Psychometrics. Nueva York: Academic Press.
Engineering Software Associates (1998): ESATEST 3.3. User´s manual. Plymouth, MN: Autor. England: Deparment of Life Sciente, University of Nottingham.
EQL International (1996): Interactive Assessor (computer program). West Lothian, UK: Autor.
Escartí, A & Cevelló, E (1994). La Motivación en el Deporte. En I. Balaguer (Dir.). Entrenamiento psicológico en el deporte (pp. 61-87). Valencia: Albatros.
Escartí, A & García-Ferriol, A. (1995). Factores de los iguales relacionados con la motivación deportiva. Revista de psicología del deporte, 6, 7-15.
Escartí, A; Cervelló, E; Guzman, J. (1996). Relaciones entre la Percepción de las metas de los otros significativos y la orientación de metas de adolescentes deportistas de competición. Revista de Psicología Social aplicada, 6, 27-42.
Escartí, A; Musitu, G; Gracia E. (1988). Estereotipos sexuales y Roles sociales. In J.Fernandez (Ed.), Nuevas perspectivas en el desarrollo sexual y de genero pp. 205-222) Madrid: Piramide.
Examiner Corporation (1998): The Examiner System Software support manual. Disponible [on line]:ftp://ftp.skyponint.com/pub/members/e/examine/newdist/master97.zip
EZuse Software (1997): QuizMaster for Windows (Professional): User´s guide. Antioch, CA: Autor.
Fain and Company (1997): Test Generator (computer program). Atlanta, GA: Autor.
Feige, K. (1977). The development of sport psychology. Kiel: Bundesinstitut fur Sportwissenchaft.
Fergurson, D.C. (1981). Biofeedback and behavioral medicine: Prospects for the 1980's. American Journal of Clinical Biofeedback, 4, 8-15.
Fernandez Diaz, M.J. (1988). Investigación evaluativa de instituciones universitarias. Madrid: Universidad Complutense.
Fernández, R.; Carro, J.; Prieto, G.; Gonzalez-Tablas, M.M. & Orgaz, B. (1992). Diseño y análisis de un test computerizado de relaciones espaciales complejas (El Test RE-II). Psicológica, 13, 43-56.
Fernandez,G.; D'Ydewalle,G. (1980). La influencia de algunas variables cognitivas sobre la impresión perceptual del número de éxitos y fracasos obtenidos en una tarea experimental. Psychological Reports, 25, Department of Psychology, Leuven.
Fernandez-Ballesteros, R. (1987). Técnicas de observación. Psicodiágnostico. Madrid: UNED, 213-262.
Fernández-Dols,J.M. y Ortega, J.E. (1980). Fuentes documentales en psicología. Madrid: Debate.
Fitz, G.W. (1895). A local reaction. Psychological Review, 2, 37-42.
Fleishman, E.A. (1957). A comparative study of aptitude patters in unskilled and skilled psychomotor performances. Journal of Applied Psychology, 41, 263-272.
Florez, J.; Muñoz, P.; Flores, S.; Castañeda, J.M. (1991). Cálidad pedagógica en el ámbito universitario. Madrid: Consejo de Universidades.
Fontaine, O. (1981). La clinique du biofeedback un faux pas?. Acta Psychiat. belg, 81, 213-225.
Foon, A. (1995). Reconstructing the social Psychology of Sport: An examination of Issues. Journal of Sport Behavior, 10, 4, 223-230.
Fornes Vives, J. & Fernandez, C. (1991). Valoración atribucional del profesor: su importancia en la formación científica y pedagógica. Madrid: Consejo de Universidades.
Fowler, R.D.; Butcher, J.N. (1987). International Applications of Computer-based Testing and Intrepretation. Applied Psychology, 36, 419-429.
Fox, K. (1997). The Physical self : from Motivation to Well-Being. Champaign IL: Human Kinetics.
Franks, I.M.; Goodman, D. & Miller, G. (1991). Analyse de la performance qualitative ou quantitative. Sciencie du sport. Documents de recherche et de technolgie(pp.1-7). Mars.
French,S.N. (1978). Electromyographic biofeedback for tension control during gross motor skill acquisition. Perceptual and Motor Skills, 47, 883-889.
Friedman, H. (1977). Biofeedback. Etat actuel de son application en clinique. Acta psychiat. belg., 77, 118-133.
Fuchs, C.Z. & Zaichkowsky, L.D. (1983). Psychological characteristics of male and female bodybuilders: The iceberg profile. Journal of Sport Behavior, 6, 136-146.
Fuente, P.S.; Garcia, A.; Llorente, J.M.; Pastor, A. (1981). Biofeedback-EMG y el proceso de contracción muscular.Aplicación clínica en un caso de pie crónico caído. Actas del I Congreso nacional de ingeniería biomédica, Madrid, pp.195-197.
Fujita, A.H. & Ichimura, S. (1993). Contemporary Areas of Research in Sport Psychology in Japan. In R.N.Singer, M.Murphey, L.K.Tennant, Handbook of Research on Sport Psychology (pp.52-57). Nueva York: Macmillan Publishing Company.
Garcia Ferrando, M. (1986), Hábitos deportivos de los españoles. Sociología del comportamiento deportivo. Madrid: Instituto de Ciencias de la Educación Física y el Deporte.
García Ferrando, M.(1990). Aspectos sociales del deporte. Madrid: Alianza Deporte.
García Mas, A. (1997). Análisis psicológico del equipo deportivo. Las bases del entrenamiento psicológico. En, J.Cruz (Ed), Psicología del deporte (pp.193-214). Madrid: Síntesis
García Mas, A; Vicents, P. (1994). La psicología del equipo deportivo. Cooperación y rendimiento. Revista de psicología del deporte, 6, 79-88.
Gardner, H. (1985). The Mind's New Science. A History of the Cognitive Revolution. Nueva York: Basic Books, Inc., Publishers (Traducción española, La nueva ciencia de la mente. Historia de la revolución cognitiva. Barcelona: Paidós, 1987).
Gentry,W.D. (1984). Handbook of Behavioral Medicine. New York: Guilford Press.
Glencross, D. (1993). Sport Psychology in Australia: Current Research. In R.N.Singer, M.Murphey & L.K.Tennant, Handbook of Research on Sport Psychology (pp.44-45). Nueva York: Macmillan Publishing Company.
Godoy, J.F. (1991). Medicina conductual. En V. E. Caballo, Manual de técnicas de terapia y modificación de condcuta (pp.871-971). Madrid: Siglo XXI.
Gómez, J. (1990). Metodología de encuesta por muestreo. En J.Arnau; M.T.Anguera & J.Gómez, Metodología de la investigación en Ciencias del Comportamiento (239-309). Murcia: Secreatariado de Publicaciones de la Universidad de Murcia.
Gonzalez, J.L. (1997). Psicología del deporte. Madrid: Biblioteca Nueva.
Gopher, D. & Sanders,A.F. (1984). S-Oh-R: Oh stages! Oh resources!. In W.Prinz & A.F.Sanders, Cognition and motor process (pp.231-253). Berlin-Heidelberg: Springer-Verlag.
Gould, D. (1976). The history of American sport psychology. Illinois: Manuscrito.
Gould, D. (1991). La psicología del deporte en la década de los ochenta: situación tendencia y posibilidades de investigación en el deporte infantil y juvenil. En J.Riera & J.Cruz, Psicología del deporte: Aplicaciones y perspectivas. Barcelona: Martinez Roca
Gracia, E; Musitu, G; Escartí, A. (1988). La socialización en la Familia: técnicas de disciplina en función del sexo. In J.Fernandez (Ed.), Nuevas perspectivas en el desarrollo sexual y de genero (pp. 227-247). Madrid: Piramide.
Graham, G.P. (1979). Reliability of electromiographic measurements after surfac electrode removal and replacement. Perceptual and Motor Skills, 49, 1215-218.
Green, B.F.; Bock, R.D.; Humphreys, L.G.; Linn, R.L. & Reckase, M. (1982). Evaluation plan for the computerized adaptive vocational testing battery. Baltimore: Johns Hopkins University, Office of Naval Research, Department of Psychology.
Griffith, C.R. (1926). Psychology of coaching. Nueva York: Scribners.
Griffith, C.R. (1928). Psychology of athletics. Nueva York: Scribners.
Griffith, C.R. (1930). A laboratory for research in athletics. Research Quarterly, 1(3), 34-41.
Guallar, A, & Balaguer,I (1994). Percepción e interpretación del éxito y del fracaso. En I. Balaguer (Dir.). Entrenamiento psicológico en el deporte (pp. 96-112). Valencia: Albatros.
Guillén García, F. (Ed.) (1999). La Psicología del Deporte en España al final del Milenio. Las Palmas de Gran Canaria : Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, Servicio de Publicaciones.
Guillén García, F.; Castro Sanchez, J.J; Guillem García, M.A. (1997). Calidad de vida, salud y ejercicio físico: una aproximación al tema desde una perspectiva psicosocial. Revista de Psicología del deporte, 12, 91-107.
Gutierrez, M. (1995). Valores sociales y deporte. La Actividad Física y el deporte como transmisor de valores sociales y personales. Madrid, Gymnos.
Gutmann, M.C.; Knapp, D.K.; Foster, C.; Pollock, M.L. & Rogowski, B.L. (1984). Age, experience and gender as predictors of psychological response to training in Olympic speed skaters. In D.M.Landers, Sport and elite performance (pp.97-102). Champaign: Human Kinetics.
Gutmann, M.C.; Pollock, M.L.; Foster, C.; Schmidt, D. (1984). Training stress in Olympic speed skaters: A psychological perspective. The Physician and Sport Medicine, 12(12), 45-47.
Guzman, J; Escartí, A.; Cervelló, A. (1996). La Autoeficacia en los programas de ejercicio y entrenamiento deportivo: Una propuesta de intervención (Primera parte). Revista de Entrenamiento deportivo, 9, 4, 31-38.
Guzman, J; Escartí, A.; Cervelló, A. (1996). La Autoeficacia en los programas de ejercicio y entrenamiento deportivo: Una propuesta de intervención (Segunda parte ). Revista de Entrenamiento deportivo, 10, 1, 5-9.
Hackfort, D. (1993). Contemporary Areas of Research in Sport Psychology in Germany. In R.N.Singer, M.Murphey & L.K.Tennant, Handbook of Research on Sport Psychology (pp.40-43). Nueva York: Macmillan Publishing Company.
Hagberg, J.M.; Mullin, J.P.; Bahrke, M.; LimburG, J. (1979). Physiological profiles and selected psychological characteristics of national class American cyclist. Journal of Sport Medecine, 19, 341-346.
Hanin,Y.L. (1980). Applying sport psychology: past, present and future. In C.H.Nadeau, W.R.Halliwell, K.M.Nevell & G.C.Roberts, Psychology of motor behavior and sport (pág.37-48). Champaign: Human Kinetics.
Hargreaves, J. (1993). Promesa y problemas en el ocio y los deportes femeninos En j.M. Brohm, P. Bourdieu; E. Dunning; j. Hargreaves; T.Todd; K. Young., (Eds.), Materiales de sociologia del deporte. Madrid: Ediciones de la piqueta.
Harmond, J.M.; Johson,W.R. (1952). The emotional reactions of college athletes, Research Quarterly, 23, 391-397.
Harris, D.V.; Harris, B.L. (1984). The athlete's guide to Sports Psychology: Mental Skills for Physical people. Champaign,IL.: Leisure Press. (Traducción española, Psicología del deporte. Integración mente-cuerpo, Barcelona: Hispano Europea, 1987).
Hazelton, J.E. (1985). The purpose and relevance of nonclinical biofeedback relaxation and the Alexander Principle. Clinical Biofeedback and Health An International Journal, 1(8), 52-67.
Helsen, W. & Pauwels, J.M. (1988). The use of a simulator in evaluation and training of tactical skills in soccer. In Rielly,T.; Lees,A.; Davids,K.; Murphy,W.J., Science and football .Proceedings of the firts World Congress of Science and Football. Liverpol.
Hennis, G.M.& Ulrich, C. (1958). Study of psychic stress in freshman college women. Research Quarterly, 29, 172-179.
Hernández Mendo, A & Ramos, R. (1995). Aplicación informática para evaluación y entrenamiento de la atención en Psicología del Deporte. Psicothema, 7 (3), 527-529.
Hernández Mendo, A (2000). Acerca del ocio, del tiempo libre y de la animación sociocultural. Lecturas: EF y Deportes. Revista Digital, 23, julio 2000. http://www.efdeportes.com/efd23/ocio.htm [Consulta: 31 de julio de 2000].
Hernández Mendo, A (2000). El deporte en la literatura: algunos versos. Lecturas: EF y Deportes. Revista Digital, 22, junio 2000. http://www.sportquest.com/revista/efd20/trans.htmhttp://www.sportquest.com/revista/efd22/deplit.htm [Consulta: 30 de junio de 2000].
Hernández Mendo, A. & González Fernández, M.D. (1995a). El modelo de flujo de Csikszentmihalyi en la iniciación a los deportes de montaña en la enseñanza secundaria. Escola Crítica, 9-10, 131-146.
Hernández Mendo, A. & González, M.D. (1995b).Psicología del deporte y salud: una aproximación conceptual. Cadernos de Psicoloxía, 19, 34-43.
Hernández Mendo, A. (1991). Una experiencia piloto de la Psicología del Deporte: el aprendizaje motor a la luz de los planteamientos de Eysenck y J.Gray. Cuadernos de Psicología, 11, 29-32.
Hernández Mendo, A. (1992) Aprendizaje motriz. una revision en psicologia del deporte. Revista Galega de Psicopedagoxia, 6-7, pp. 61-72.. Artículo reeditado en Revista de Entrenamiento Deportivo, volumen VI n
16 de 1992, pp.27-34..Hernández Mendo, A. (1993) .Líneas de intervención psicológica en el deporte de alto rendimiento: (I) Intervencion con lanzadores. Revista Galega de Psicopedagoxia, 8-9, 97-109.
Hernández Mendo, A. (1994). Atencion psicoloxica o deportista lesionado. estudio dun caso. Cadernos de Psicoloxía, 16, 40-45.
Hernández Mendo, A. (1994). Construcción de herramientas informáticas para aplicación en Psicología del Deporte. Santiago de Compostela: Memoria de Licenciatura sin publicar.
Hernández Mendo, A. (1995). El biofeedback electromiográfico en la rehabilitación de lesiones deportivas. Cartafol, C-19 . La Coruña: Centro Galego de Documentación e Edicións Deportivas del INEF de Galicia.
Hernández Mendo, A. (1995). Lineas de intervencion psicologica en el deporte de alto rendimiento: (II) Intervencion con mediofondistas. Revista Galega de Psicopedagoxia, 12(8), 127-148.
Hernández Mendo, A. (1996). Observación y análisis de patrones de juego en deportes sociomotores. Santiago de Compostela: Tesis doctoral, Servicio de Documentación e Intercambio.
Hernández Mendo, A. (1998). La comunicación grupal. En J. Canto Ortiz , Psicología de los grupos (pp. 131-154). Granada: Editorial Aljibe.
Hernández Mendo, A. (1999) Observación y deporte. En M. T. Anguera Argilaga (Coord,), Observación en deporte y conducta cinésico-motriz: Aplicaciones (pp. 39-70). Barcelona: Edicions de la Universitat de Barcelona.
Hernández Mendo, A. (1999). ¿Cómo puedo vivir mejor?. En Universidad para mayores, I, II Curso y ciclo de conferencias abiertas del aula de formación abierta 1999 (pp.393-409). Málaga: Gráficas Digarza.
Hernández Mendo, A. (1999). Acerca del término deporte. Lecturas: EF y Deportes. Revista Digital, 17, diciembre 1999
http://www.sportquest.com/revista/efd17/deporte1.htm [Consulta: 16 diciembre1999]. Artículo reeditado con el título Sobre o termo "Desporto" en Desporto, nº9,10,11,12 de 1999, pp.24-35.Hernández Mendo, A. (1999). Efectividad del biofeedback-emg en la rehabilitación de lesiones deportivas de la rodilla. Lecturas: EF y Deportes. Revista Digital,14, junio 1999.
http://www.sportquest.com/revista/efd14/mendo.htm [Consulta: 23 agosto 1999].Hernández Mendo, A. (1999). El biofeedback electromiográfico en la rehabilitación de lesiones deportivas de la rodilla. Lecturas: EF y Deportes. Revista Digital,15, agosto 1999.
http://www.sportquest.com/revista/efd15/lesion.htm [Consulta: 23 agosto 1999]..Hernández Mendo, A. (1999). El modelo de flujo de Csikszsentmihalyi como programa de investigación en el tiempo libre. Análisis informatizado de una experiencia. Lecturas: EF y Deportes. Revista Digital,16, octubre 1999
http://www.sportquest.com/revista/efd16/tlibre.htm [Consulta: 2 noviembre 1999].Hernández Mendo, A. (1999). La psicosociología del deporte en el ámbito de los programas de actividad física municipal. Lecturas: EF y Deportes. Revista Digital,15, agosto 1999.
http://www.sportquest.com/revista/efd15/psisoc.htm [Consulta: 23 agosto 1999].Hernández Mendo, A. (2000). Psicología del deporte y salud: Una aproximación conceptual. En Universidad para mayores, I, II Curso y ciclo de conferencias abiertas del aula de formación abierta 2000 (pp.167-170). Málaga: Gráficas Digarza.
Hernández Mendo, A. (2000). Psicología del Deporte. Fundamentos y Aplicaciones. A Coruña: Penta.
Hernández Mendo, A. (2000). Psicosociología de la evaluación de programas de actividad física: el uso de indicadores. Lecturas: EF y Deportes. Revista Digital, 18, febrero 2000
http://www.sportquest.com/revista/efd18/psoc.htm [Consulta: 2 de marzo de 2000].Hernández Mendo, A. y Anguera, M. T. (2000). Estructura conductual en deportes sociomotores: hockey sobre patines. Lecturas: EF y Deportes. Revista Digital, 21, mayo 2000
http://www.sportquest.com/revista/efd21a/hockey.htm [Consulta: 30 de mayo de 2000].Hernández Mendo, A. y Anguera, M.T. (1999). Evaluación de la temporalidad en los programas de actividad física: el PERT y la técnica de compensación temporal. En Gines Nieto García y J. Garcés de los Fayos Ruiz, Psicología de la Actividad Física y del Deporte, Vol. I (pp.337-349). Murcia: Sociedad Murciana de Psicología de la Actividad Física y el Deporte.
Hernández Mendo, A. y Morales Sánchez, V. (2000). La actitud en la practica deportiva: concepto. Lecturas: EF y Deportes. Revista Digital, 18, febrero 2000
http://www.sportquest.com/revista/efd18a/actitud.htm [Consulta: 2 de marzo de 2000].Hernández Mendo, A. y Pérez Mazuecos, G. (1999). Utilización de índices sintéticos en la evaluación de programas de actividad física. En Gines Nieto García y J. Garcés de los Fayos Ruiz, Psicología de la Actividad Física y del Deporte, Vol. I (pp.385-391). Murcia: Sociedad Murciana de Psicología de la Actividad Física y el Deporte.
Hernández Mendo, A. y Ramos, R. (2000). El uso de la informática en la Psicología del Deporte.. Lecturas: EF y Deportes. Revista Digital, 19, marzo 2000
http://www.sportquest.com/revista/efd19/infpsi.htm [Consulta: 23 de marzo de 2000].Hernández Mendo, A. y Ramos, R. (2000). Software aplicado a la observación: Transcriptor v.2.2. Lecturas: EF y Deportes. Revista Digital, 20, abril 2000
http://www.sportquest.com/revista/efd20/trans.htm [Consulta: 20 de abril de 2000].Hernández Mendo, A. y Ramos,R. (1996). Introducción a la informática aplicada a la Psicología del Deporte. Madrid: Rama.
Hernández Mendo, A.; Anguera, M.T. (1998). Análisis de coordenadas polares en el estudio de las diferencias individuales de la acción de juego. En M.P. Sánchez López y M.A. Quiroga, Perspectivas actuales en la investigación psicológica de las diferencias individuales (pp.85-88). Madrid: Ed. Centro de Estudios Ramón Areces.
Hernández Mendo, A.; Espinet, A. y Adrián, J. A. (1999). Innovación a través de métodos tradicionales: las conferencias. En Manuel Cebrián de la Serna, Desarrollo profesional y docencia universitaria. Proyecto de Innovación en la Universidad (pp. 211-222). Málaga: IEEV y Servicio de Publicaciones e Intercambio de la Universidad de Málaga.
Hernández Mendo, A.; González Fernández, M. D. (1995). El modelo de Csikszentmihalyi en la iniciacion a los deportes de montaña en la enseñanza secundaria. Escola Critica, 19-10, 131-146.
Hernández Mendo, A.; González Fernández, M. D. (1995). Psicoloxia do deporte e a saude: Unha aproximacion conceptual. Cadernos de Psicoloxía, 19, 34-43.
Hernández Mendo, A.; González Villena, S.; Ortega García, A.; Ortega Orozco, J. y Rondan, R. (1999). La sociometría y los mapas conductuales en el baloncesto. Lecturas: EF y Deportes. Revista Digital,16, octubre 1999
http://www.sportquest.com/revista/efd16/sociom.htm/ [Consulta: 2 noviembre 1999].Hernández Mendo, A.; Ramos, R. (1995). Aplicacion informatica para evaluacion y entrenamiento de la atencion en psicologia del deporte. Psicothema, 7(3), 527-529.
Hernández Mendo, A.; Ramos, R. (1996). El uso de la informatica aplicada a la evaluacion y entrenamiento psicologico. En E. Pérez Cordoba y J.C. Caracuel, Psicología del Deporte. Investigación y Aplicación (pp. 119-128). Málaga: Ed. Instituo Andaluz del Deporte
Hernández Mendo, A.; Ramos, R.. (1995). Informatizacion de la evaluacion y entrenamiento de la atencion. Anales de Psicología, 11(2), 183-191.
Hernández Mendo, A.; Ramos, R.. (1995). Informatizacion del Profile of Moode States de McNair, Lorr y Dropleman (1971). Aplicaciones. Revista de Psicología del Deporte, 7-8, pp. 31-50.
Hernández Mendo, A.; Ramos, R.; Peralbo, M. & Risso, A (1993). Un programa para el análisis observacional: Transcriptor v1.1., aplicación en Psicología del Deporte. Revista de entrenamiento deportivo, 3 (7),18-25.
Hernández Mendo, A.; Ramos,R. (1995b). Aplicacion informatica para evaluacion y entrenamiento de la atencion en psicologia del deporte. Psicothema, 7(3), 527-529,
Hernández Mendo, A.; Ramos,R. (1996). Introducción a la informática aplicada a la psicología del deporte. herramientas informáticas de uso en las ciencias del deporte . Madrid: Editorial Ra-Ma de Madrid.
Hernández Mendo, A.; Ramos,R.. (1995c). Informatizacion de la evaluacion y entrenamiento de la atencion. Anales de Psicología, 11(2), 183-191.
Hernández Mendo, A.; Ramos,R.; Peralbo,M.; Risso,A. (1993). Un programa para el analisis observacional: transcriptor v1.1, aplicacion en psicologia del deporte. Revista de Entrenamiento Deportivo, 7(3), 18-25.
Hernández Mendo, A; Bermúdez, M. A.; Anguera, M. T. y Losada, J. L. (2000). CODEX: un programa informático para codificación de registros observacionales. Lecturas: EF y Deportes. Revista Digital, 18, febrero 2000
http://www.sportquest.com/revista/efd18/codex.htm . [Consulta: 2 de marzo de 2000].Hernández Mendo, A; González Villena, S.; Ortega García, M.A.; Ortega Orozco, J.; Rondán Roldán, R.M. (2000). Aportaciones del análisis secuencial al baloncesto: una aproximación. Lecturas: EF y Deportes. Revista Digital, 18, febrero 2000
http://www.sportquest.com/revista/efd18/analis.htm [Consulta: 2 de marzo de 2000].Hernández Mendo, A; Guerrero Manzano,S. y Arjona Arcas,J.F. (2000). Inteligencia Emocional vs. Inteligencia Social: datos para un estudio con deportistas. Lecturas: EF y Deportes. Revista Digital, 23, julio 2000.
http://www.efdeportes.com/efd23a/iemoc.htm [Consulta: 31 de julio de 2000].Hernández Mendo,A. y Ramos,R. (1995a). Profile of Moode States de McNairr, Lorr y Dropleman (1971). Revista de Psicología del Deporte, 7-8,31-50
Hernández Mendo,A.; Ramos,R. (1996a). Introducción a la informática aplicada a la psicología del deporte. herramientas informáticas de uso en las ciencias del deporte . Madrid: Editorial Ra-Ma .
Hernandez Moreno, J. (1988). Metodología de la observación de la acción de juego en los deportes de equipo: resultados de su aplicación al baloncesto. Actas III Congreso Galego da Educación Física e o deporte. La Coruña: INEF-Galicia.
Hernandez Moreno, J. (1994). Fundamentos del deporte. Análisis de las estructuras del juego deportivo. Zaragoza: Inde.
Herring,K.L. (1987). APA's Guide to Research Support. Washington. USA.
Hess, E.H. & Polt,J.M. (1964). Pupil size in relation to mental activity during simple problem-solving. Sciencie, 143, 1190-1192.
Hess, E.H. (1972). Imprinting a natural laboratory. Scientific American, 227, 24-31.
Holmes, M. (1997b): Choices 1.1. Disponible [on line]:http//web.uvic.ca/hrd/uapmartin.htm/
Hongler, R. (1988). El estrés y el miedo en el deporte. Revista de entrenamiento deportivo, 4(2), 20-31.
Hornyck, S. (1997): Multimedia Multiple Choice Test Generator (computer program). Ontario, Canada: Autor.
Howell, M.L. (1953). Influence of emotional tension on speed of reaction and movement. Research Quarterly, 24, 22-32.
Huici, C. ( 1985). Estructura y procesos de grupo, Madrid, UNED.
Huizinga, J. (1968). Homo ludens. Buenos Aires: Alianza Editorial.
Ingersoll, CD.; Knight, KL. (1991). Patellar location changesm following EMG biofeedback or progressive resistive exercises. Medicine Science Sports Exercise, 10 (23), 1122-1127.
Intelligent Educational Software (1991): QuitzMaker (computer software): Houston, TX: Autor.
Javaloy, F. (1989) El comportamiento colectivo en el deporte. Anuario de Psicología, 40, 25-45.
Javaloy, F. (1996). Hinchas violentos y excitación emocional. Revista de psicología del deporte, 9-10, 93-102.
Jimenez Burillo, F.(1986). Psicología Social. (V.I) .Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Jimenez, A.; Corraliza, J.A.; Fernández Dols, J.M.; Cieza, M.J.; del Pozo, F. & Gómez, E. (1987). Un sistema portátil de registro para la evaluación psicológica. Comunicación presentada al II Congreso de Evaluación Psicológica. Madrid.
Johnson, W.R. (1949). A study of emotion revealed in two types of athletic sports contest. Research Quarterly, 20, 72-79.
Kahneman, D. (1973). Attention and efort. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
Kahneman, D.; Beatty, J. (1967). Pupillary response in a pitch-discrimination task. Perception and Psychophysis, 2, 101-105.
Kane, J.E. (1973). Personality, body concept and performance. In J.E.Kane, Psychological aspects of physical education and sport (pp.91-127). London: Routledge and Kegan Paul.
Kantor, E. & Ryzonkin, J. (1993). Sport Psychology in the former U.S.A.. In R.N.Singer, M.Murphey & L.K.Tennant, Handbook of Research on Sport Psychology (pp.46-49). Nueva York: Macmillan Publishing Company.
Kantowitz, B.H. & Knight, J.L.,JR. (1976). Testing tapping timesharing: II. Auditory secondary task. Acta Psychologica, 40, 343-362.
Kapusta, P. (1997): Create A Quiz 4.2 (computer program).Falmouth, VA: Autor.
Kenyon, G.S. (1968). Six scales for assesing attitude toward physical activity. Research Quartely, 39, 566-574.
Kerlinger, F.N. (1981). Investigación del comportamiento. Mexico: Interamericana.
Kirkcaldy, B.D.; Christen, J. (1981). An investigation into the effect to EMG frontalis biofeedback on physiological correlates of exercise. International Journal of Sport Psychology, 12(4), 235-252.
Knapp, B. (1963). Skill in sport. Londres: Rouletge and Kegan Paul.
Krebs, D.E. (1987). Biofeedback in neuromuscular re-education and gait training. In Schwartz, M., Biofeedback. A practitioner's guide. New York: The Guilford Press.
Krebs, D.E. (1988). Biofeedback. In S.B. O'Sullivan; T.J. Schmitz, Physical Rrehabilitation: assesment and treatment, 2,( 629-642). Philadelphia: A. Davis company.
Kroll, W. & Lewis, G. (1970). America's first psychologist. Quest, 13, 1-4.
Krueger, F. & Klem, O. (1938). Motorik. Munich, Citado en Vanek y Craty (1970).
Kuhn, TH.S. (1962). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: The University of Chicago (Traducción española, La estructura de las revoluciones científicas. México Fondo de Cultura Económica, 1980).
Kunath, P. (1963). Psychologie. Anleitung fur das fernstudium. Leipzig, En Vanek y Cratty (1970).
Kunath, P. (1976). Aportes a la psicología deportiva. La Habana: Orbe.
Laborda, J. (1986). Informática y Educación. Barcelona: Ed. Laia.
Labrador, F.J. (1987). Técnicas de biofeedback. En Mayor,J.;Labrador,F.J., Manual de modificación de conducta(pp.361-398).Madrid: Alhambra Universidad.
Labrador, F.J. (1989). Prólogo. En M.A.Simon, Biofeedback y rehabilitación. Valencia: Promolibro.
Lacey, J.I. (1967). Somatic response patterning and stress: Some revision of activation theory. In M.H.Appley; R.Trumbull, Psychological stress: Issues in research (pp.170-179). Nueva York: Appleton-Century-Crofts.
Lacroix, J.M. (1981). The adquisition of autonomic control through biofeedback: The case against an afferent process and two-process alternative. Psychophysiology, 14, 573-587.
Lafitte, R.M. (1991). Evolución y desarrollo profesional dentro del marco universitario. Barcelona: Horsori.
Lakatos, I. (1971). History of Science and Its Rational Reconstructions. In R.Buck; R.Cohen (Eds.), Studies in the Pilosophy of Science. vol. VIII. Boston: Reidel, Dordrecht. (Traducción española, Historia de la ciencia y sus reconstrucciones racionales. Madrid: Tecnos, 1982).
Landers, D.M. (1983). Whatever happened to theory testing in sport psychologie. Journal of sport psychology, 5, 135-151.
Landers, D.M. (Ed) (1977). Social Problems in Athletics. Chicago: University of Illinois Press.
Landers, D.M.; Petruzzello, S.J.; Salazar, W.; Crews, D.J. et al (1991). The influence of electrocortical biofeedback on performance in pre-elite archers. Medicine and Science in Sports and Exercise, 23, 123-129.
Landers, D.M.; Wang, M.Q. & Courter, P. (1985). Peripheral narrowing among experienced and inexperience rifle shooters under low-and hight times stress conditions. Research Quarterly for Exercise and Sport, 56, 122-130.
Lawther, J. (1951). Psychology of coaching. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Lawther, J.D. (1972). Sport Psychology. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall,Inc. (Traducción española, Psicología del deporte y del deportista, Buenos Aires: Paidos Educación Física, 1978).
Layman, E.M. (1974). Psychological Effects of Physical Activity. Exercise and Sport Sciencies Reviews, 2, 33-70. (Traducción española, Efectos psicológicos de la actividad física. Novedades en Psicología del Deporte, 1, 69-108).
Learning Ware (1997): Quiz Factory. Disponible [on line]:
http://www.learningware.com/quizfactory/index.htmlLefebvre, B. (1986). La retroaction biologique ou le biofeedback: donnes neuro-psycho-physiologiques actuelles, Tesis de Doctoramiento, Luovain-le-Neuve.
Lenk, H. (1974). Deporte y filosofía. El deporte a la luz de la ciencia (pp.12-56). Madrid: INEF.
Lesgaft, P. (1901). Guía de la educación física de los niños. En Rudik (1960).
Leunes, A.D. & Nation, J.R. (1982). Saturday's heroes: A psychological portrait of college football players. Journal of Sport Bahavior, 5, 139-149.
Leunes, A.D. & Nation, J.R. (1989). Sport Psychology. An introduction. Chicago. Illinois: Nelson Hall.
Leuness, A.D.; Hayward, S.A. & Daiss, S. (1988). Anotated bibliography on the Profile of Moode States in sport, 1975-1988. Journal of Sport Behavior, 11, 213-239.
Linacre, J. (1987): A computer program for adaptive testing by microcomputer (Research Memo. 40.). Chicago, IL: MESA Press.
Locke, E. & Latham, G.P. (1991). Establecimiento de objetivos en el deporte. En J. Riera & J. Cruz (Eds.) Psicología del deporte: aplicaciones y perspectivas. Barcelona: Martinez Roca.
Loehr, J.E. (1990). The Mental Game. Nueva York.: A Plume Book.
Loehr, L (1982) : Mental Toughness Training for Sport. New York: A plume Book.
Logic eXtensionn Resources (1994): LXR-TEST v.5. Rancho Cucamonga, California 91730: 9651 Business Center Drive.
Lopez-Riocerezo, J.M. (1957). Importancia fundamental de la educación física en la obra correccionalista. Revista de Estudios Penitenciarios, 126, 47-63.
Lorda, M.J. (1989). Condicionamiento y conciencia. Tesis Doctoral, Santiago.
Lorenzo González,J. (1992). Psicología y deporte. Madrid: Biblioteca Nueva.
Lorenzo, J. (1992a). El ensayo mental como técnica de mejora del rendimiento. Comunicaciones Técnicas. Federación Española Natación. Escuela Nac. Entrenadores, 1, 29-40.
Lorenzo, U. y Vigil, A. (1993): Desarrollo de un programa para la administración computerizada de pruebas psicométricas. Psicológica, 14, 319-325.
Losada, J.L. (1993). Instrumentos de la observación. En M.T.Anguera, Metodología observacional en la investigación psicológica (pp.264-340),v. II. Barcelona: PPU.
Lowe, B. & Walsh, J. (1978). Sport psychology in the world: comparative sport psychology - British and American developments. International Journal of Sport Psychology, 9, 63-72.
Lüschen, G. & Weis,K. (1976). Sociología del deporte. Valladolid: Miñon.
Lüschen, G. (1983). Orden y desorden: Dialectica del deporte de alta competición. I Simposio Nacional El deporte en la sociedad española contemporánea. Madrid: CSIC.
Magill, R.A. (1993). Motor Learning. Concepts and applications. Madison, Wisconsin: Brown & Benchonrk.
Mandell, R.D. (1986). Historia cultural del deporte. Barcelona: Bellaterra.
Mandler, G.; Mandler, J.M. & Urviller, E.T. (1958). Autonomic feedback: The perception of autonomic activity. Journal of Abnormal and Social Psychology, 56, 367-373.
Marrero Rodriguez, G. ; Martín-Albo Lucas, J. ; Nuñez Alonso, J.L. (1999). Motivos, Motivación y Deporte. Salamanca : Tesitex, S.L.
Marrero, G. (1988). Psicología y deporte. Las Palmas: Cabildo Insular.
Marshall, C. & Rossman, G.B. (1989). Designing Qualitative Research. Newbury Park.. Sage
Martens, R. (1975). Social psychology and physical activity. Nueva York: Harper y Row.
Martens, R. (1979). About smocks and jocks. Journal of sport psychology, 1, 94-99. (Traducción española (1991), Sobre batas de laboratorios y chándales. En J. Riera & J. Cruz, Psicología del Deporte. Aplicaciones y perspectivas (56-62). Barcelona: Martínez Roca).
Martens, R. (1982). Sport competition anxiety test. Champaigns: Human kinetics, .
Martens, R. (1986) Coaches Guide to Sport Psychology. Champaign, Illinois : Human Kinetics.
Martens, R.; Vealey, R.S.; Burton, D. (1990). Competitive anxiety in sport. Champaign: Human Kinetics.
Martin, T.A. & Wilcox, K.L. (1989). Hypercard administration of a block-design task. Behaviour Research Methods, Instruments & Computers, 21 (2), 312-315.
Mastro, J.V.; Sherril, C.; Gench, B. & French, R. (1987). Psychological characteristics of elite visually impaired athletes: The iceberg profile. Journal of Sport Behavior, 10, 39-46.
Mateo, J. (1990). Función docente y demanda discente. Madrid: C.S.I.C.
Mayor, J. & Perez, J. (1989). ¿Psicología o psicologías? Un problema de identidad. En J.Mayor; J.L.Pinillos, Historia, Teoría y Método (pp.3-70). Madrid: Alhambra Universidad.
Mcdonald, S.A.; Hardy, CH.J. (1990). Affective Response Patterns of the Injured Athlete: An Exploratory Analysis. The Sport Psychologist, 4, 261-274.
McGuire, S. (1997): KrsQuiz 2.1. Disponible [on line]:
http://www.geocities.com.Colosseum/7682/krsquiz.htmMcinnis, R.G. (1982). Research guide for psychology. London: Greenwood.
Mcleod, P. (1977). A dual-task response modality effect: Support for multiprocessor models of attention. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 29, 651-667.
Mcnair, D.; Lorr, M.; Droppleman, L. (1971). Profile of Mood States Manual. San Diego: Educational and Industrial Testing Service.
Meinel, K. (1960). Bewegungslehre. Berlín, Citado en Vanek y Cratty (1970).
Mena, E. y Hernández Mendo, A. (2000). Análisis de las diferencias comunicativas en los telediarios de las cadenas de televisión. Psicothema,suplemento, 12(Supl. 2), 81-86.
Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks,CA:Sage.
Miles, M.B. & Weitzman,E.A. (1994). Choosing Computer Programs for Qualitative Data Analysis. In Matthew B. Miles & A. Michael Huberman, Qualitative Data Analysis (p. 311-317). Thousand Oaks: Sage Publications.
Miles, W.R. (1928). Studies in physical exertion: I. A multiple chronograph for measuring groups of men. American Physical Education Review, 33, 379-387.
Miles, W.R. (1931). Studies in physical exertion: II. Individual and group reaction time in football charging. Research Quarterly, 2(3), 14-31.
Miles, W.R.; Graves,B.C. (1931). Studies in physical exertion: III. Effect of signal variation in football charging. Research Quarterly, 2(3), 14-31.
Miller, N.E. (1978). Biofeedback and visual learning. Review of Psychology, 29, 373-404.
Molina, J.G. (1997): Los bancos de ítems en el desarrollo de test. Aspectos psicométricos y análisis de un sistema para su desarrollo y gestión informatizada. Tesis doctoral no publicada. Universidad de Valencia.
Morales, J; Rebolloso, E; Moya, M. (1994) Actitudes. En J.F. Morales; M. Moya; E.Rebolloso; J.M Fernandez Dols; C.Huici; J.Marques; D.Páez & J.A. Perez. (Eds.), Psicología social (pps. 495-524). Madrid: McGraw-Hill.
Morales, J; Rebolloso, E; Moya, M. (1994). Mensajes persuasivos y cambio de actitudes. En J.F. Morales; M. Moya; E.Rebolloso; J.M Fernandez Dols; C.Huici; J.Marques; D.Páez & J.A. Perez. (Eds.), Psicología social (pps. 525-540). Madrid:McGraw-Hill.
Morales, M. (1995). Uses of qualitative/quantitative terms in social and educational research. Quality & Quantity, 29, 39-53.
Moray, N. (1967). Where is attention limited? A survey and a model. Acta Psychologica, 27, 84-92.
Moreaux, A. (1985). Dialogue magnetoscop et micro-ordinateur. EPS, 195, 18-20.
Moreno, R. (1988). Sobre el status de la metodología como disciplina científica. Revista de Psicología General y Aplicada, 42, 1103-108.
Morgan, W.P. (1968). Personality characteristics of wrestlers participating in the worls championships. Journal of Sport Medicine and Physical Fitness, 8, 212-216.
Morgan, W.P. (1973). Efficacy of psycholobiologic inquiry in the exercise and sport sciencies. Quest, 20, 39-47.
Morgan, W.P. (1974). Selected psychological considerations in sport. The Research Quarterly, 45, 374-390.
Morgan, W.P. (1978). Sport personolgy: The credolous-skeptical argument in perspective. In W.F.Straub, Sport psychology: An analysis of athlete bahavior (330-339). Ithaca: Mouvement Publications.
Morgan, W.P. (1980). The trait psychology controversy. Research Quarterly for Exercise and Sport, 51, 50-76.
Morgan, W.P. (1985). Selected psychological factors limiting performance: a mental health model. In D.H.CLarke & H.M.Eckert, Limits of human performance (pp.70-80). Champaign: Human Kinetics.
Morgan, W.P. Et al. (1991). Seguimiento psicológico del sobreentrenamiento y fatiga. Revista de Entrenamiento Deportivo, 1(5), 7-16.
Morgan, W.P.; Johnson,R.W. (1978). Personality characteristics of successful and unsuccesful oarsmen. International Journal of Sport Psychology, 9, 119-133.
Morgan, W.P.; O'Connor, P.J.; Ellickson, A.E. & Bradley, P.W. (1988). Personality structure, moode states, and performance in elite male distance runners. International Journal of Sport Psychology, 19, 247-263.
Morgan, W.P.; O'Connor, P.J.; Sparling, P.B.; Pate, R.R. (1987). Psichological charecterizartions of the elite female distance runner. International Journal of Sport Medecine, 8 (suppl.), 124-131.
Morgan, W.P.; Pollock, M. (1977). Psychologic characterization of the elite distance runner. Annals of the Nueva York Academy of Sciences, 301, 382-403.
Munné, F. & Codina, N. (1996). Psicología social del ocio y el tiempo libre. En J.L. Alvaro; A.Garrido; J.R. Torregrosa (Eds), Psicología social aplicada. Madrid: McGraw-Hill.
Muñiz, A. (1992). Teoría clásica de los test . Madrid:. Pirámide.
Musitu, G. (Dir) (1993). Psicología de la comunicación humana. Argentina: Lumen.
Nagle, F.J.; Morgan, W.P.; Hellickson, R.O.; Serfass, R.C.; Alexander, J.F. (1975). Spotting success traits in Olympic contenders. The Physician and Sports Medicine, 3, 31-34.
Navon, D.; Gopher, D. (1979). On the economy of the human processing system. Psychological Review, 86, 214-255.
Neisser, U & Becklen, R. (1975). Selective looking: Attending to visually specified events. Cognitive Psychology, 7, 480-494.
Neumann, O. (1957). Sport und personlichkeit. Munich: Barth
Nideffer, R.M. & Sharpe, R. (1978). A.C.T.: Attention control training. New York.. Wyden Books
Nideffer, R.M. (1976). Test of attentional and interpersonal style. Journal of Personality and Social Psychology, 34, 394-404.
Nideffer, R.M. (1976). The inner athlete. Nueva York: Thomas Crowell
Nideffer, R.M. (1981). The ethics and practice of applied sport psychology. New York.: Mouvement Publications,
Nideffer, R.M. (1985). Athletes quide to mental training. Chmpaig(Ill): Human Kinetics.
Nideffer, R.M. (1986). Concentration and attention control training. In J.Williams, Applied Sport Psychology (pp.257-259). Palo Alto: Mayfield.
Nideffer, R.M. (1993). Attention Control Training. In R.N.Singer, M.Murphey, L.K.Tennant, Handbook of Research on Sport Psychology (pp.542-556). Nueva York: Macmillan Publishing Company.
Norman, D.A. (1968). Toward a theory of memory and attention. Psychological Review, 75, 522-536.
Norman, D.A. (1969). Memory and attention. Nueva York: Wiley
Nson, W.R. (1960). Science and medicine of exercise and sport. New york: Harper and.
Ogilvie, B.C. (1968). Psychological consistencies within the personality of high-level competitors. Journal of the American Medical Association, 205,156-162.
Ogilvie, B.D. & Tutko, T.A. (1966). Problems athletes and how to handle them. London: Pelham.
Oña, A. (1987). Desarrollo y motricidad: fundamentos evolutivos de la educación física. Granada: INEF.
Ortega y Gasset, J. (1966). Origen deportivo del estado. Obras Completas (pp.607-624). Madrid: Espasa Calpe.
Oxendine, J.B. (1967). Psychology and motor learning. Nueva York: Appleton-Century-Crofts.
Palmi, J. (1983). Una experiencia con bioinformación dentro de la práctica deportiva. Dentro de las jornadas de psicología de la actividad física y el deporte de Cataluña. Barcelona: INEF.
Palmi, J. (1984). Psicología aplicada a l'activitat física. Esplugues de Llobregat, Barcelona: INEF-Generalitat de Catalunya.
Palmi, J. (1986). La bioinformación como técnica de información directa en el campo de la psicología del deporte. Presentado en el I Congrreso de la actividad física y el deporte. Espluges de Llobregat. INEFC.
Palmi, J. (1987). Biofeedback y registros fisiológicos y una aplicación en el deporte. Comunicación presentada en el II Congreso de la actividad física y el deporte, Granada: INEF.
Palmi, J. (1987). Tècniques d'autocontrol aplicades a l'esport. IV Jornadas de l'Associació Catalana de Psicología de l'esport. Lleida: INEF.
Palmi, J. (1988). La psicología frente al atleta lesionado. Apunts, 11-12, 24-25.
Palmi, J.; Gordillo,A. (1986). Las tecnicas de biofeedback aplicadas a la actividad física. Apunts d'educació física, 5.
Panchieri, P. Et al. (1974). APAP: Metodo di intrepretazione narrativa automatica del MMPI. In G.B.Cassano, Tecniche di automazione in psichiatria. Roma: Il Pensiero Scientifico.
Pargman, D. (1993). Psychological Bases of Sport Injuries. Mogantown: Fitness Information Technology.
Pargman,D. (1986). Stress and motor performance: understanding and coping, Ithaca: Mouvement publications.
Parlebas, P. (1976a). Les universaux du jeu collectif. Pour une semiologie du jeu sportif. EPS, 140, 56-62.
Parlebas, P. (1976b). Les universaux du jeu sportif collectif. Linguistique, semiologie et conduites motrices. EPS,142, 49-52.
Parlebas, P. (1976c). Les universaux du jeu sportif collectif. La comunication masquee. EPS, 143, 69-72.
Parlebas, P. (1977). Les universaux du jeu sportif collectif. Fonction semiotrice et jeu sportif. EPS, 144, pp.38-40.
Parlebas, P. (1981). Contribution à un lexique commenté en science de l'action motrice. París: INSEP.
Parlebas, P. (1986). Elementes de sociologi du sport. Paris: PUF.
Patrick, G.T. (1903). The psychology of football. American Journal of Psychology, 14, 104-117.
Pegalajar,J.; Vila,J. (1984). Trastornos psicosomáticos y biofeedback. En J.A. Carrobles, Análisis y Modificación de Conducta II, 2 (pp.117-146). Madrid: UNED.
Peiro, C & Devis, J. (1991). Proyecto de educación física y salud. Cuadernos de Pedagogía, 194, 70-73.
Peiró, J.M. & Ramos, J. (1995). Gestión de instalaciones deportivas: una perspectiva psicosocial. Valencia: Nau Llibres.
Peiró, J.M. (1984). Liderazgo en la organización. En J.M.Peiró (De), Psicología de la organización (pp.157-187). Madrid: UNED, Vol.2,.
Peralbo, M.; Risso, A.; Ramos, R.; Hernández Mendo, A. (1991). Programa informatico para la transcrip cion y analisis de datos observacionales. En C.Martín Vide, Lenguajes Naturales y Lenguajes Formales (pp 515-521).Barcelona: PPU.
Perriolat, R. (1987). L'informatisation des Test au Service de Psychology de la S.N.C.F.. Applied Psychology, 36, 299-310.
Petruzzello, S.J.; Landers, D.M.; Salazar, W. (1991). Biofeedback and sport/exercise performance: applications and limitations. Behavior therapy, 22, 379-392.
Pfaffenberger, B. (1988). Microcomputer Aplications in Qualitative Research. California: Sage Publications Inc.
Piernavieja, M. (1966). Depuerto, deporte, protohistoria de una palabra. Citius, Altius, Fortius 1-2, (VII), 5-190.
Piernavieja, P. (1975). Trabajos científicos III Congreso Mundial de la Sociedad Internacional de Psicología del Deporte. Madrid: INEF.
Piotrowsy, Z.A. (1964). A digital computer administration of inkblot test data. Psychiatric Quarterly, 38, 1-26.
Polani, D. (1987). La percezione del ritmo nel nuoto sincronizzato. Movimento, 3(3), 197-198.
Pomerlau, O.F.; Brady, J.P.(Eds) (1979). Behavioral medicine:theory and practice. New York: Williams & Williams.
Ponsoda, V.; Olea, J. y Revuelta, J. (1994): ADTEST: A computer-adaptive test based on the maximun information principle. Educational and Psychological Measurement, 54, 680-686.
Postic, M. & de Ketele, J.M. (1992). Observar las situaciones educativas. Madrid: Narcea
Prapavessis, H.; Grove, J.R.; Mcnair, P.J.; Cable, N.T. (1992). Self-regulation training, states anxiety, and sport performance: A psychophysiological casem study. Sport Psychologist, 6, 3, 213-229.
Prieto, G.; Carro, J.; González-Tablas, M.M.; Feranández, R.; Orgaz, B. (1991). Diseño de un test computerizado para el análisis y la medición de la aptitud de Relaciones Espaciales. Qurriculum, 1/2, 231-238.
Prieto, G.; Carro, J.; Orgaz, B.; Pulido, R.F. (1993a). Diseño de un test informatizado de visualización espacial: El test de Papiroflexia. III Simposium de Metodología de las Ciencias Sociales y el Comportamiento, Santiago de Compostela.
Prieto, G.; Carro, J.; Orgaz, B.; Pulido, R.F. (1993b). Análisis cognitivo de un test informatizado de visualización espacial. Psicothema, 2(5), 293-301.
Prieto, G.; Carro, J.; Orgaz, B.; Pulido, R.F.; González-Tablas, M. (1993c). Uso del Hypercard para la construcción de test informatizados de aptitudes espaciales. Psicológica, 14, 229-237.
Prieto, G.; Carro, J.; Pulido, R.F.; Orgaz, B. (1992). RE.1: Un test computerizado para la evaluación de las relaciones espaciales simples. Cognitiva, 4(2), 209-226.
Pujol Balcells, J. & Fons Martin, J.L. (1978). Los métodos en la enseñanza universitaria. Pamplona: Ediciones de la Universidad de Navarra
Puni, A.Z. (1975). Der Zustand der Psychischen Wettkampfbereitschaft als Gegenstand psychologischer Vorberieitung im Sport. Theorie und Praxis der Koerperkultur, 24(6), 449-509. (Traducción española, El estado de disposición psíquica para la competición como objeto de la preparación psicológica en el deporte. Novedades en Psicología del Deporte,1, 37-54).
Qiu, Y; Qiu, Z. (1993). Contemporary Areas of Research Sport Psychology in the People's Republic of China. In R.N.Singer, M.Murphey, L.K.Tennant, Handbook of Research on Sport Psychology (pp.50-51). Nueva York: Macmillan Publishing Company.
Quera, V. (1989). Estimación de frecuencia y duración en el muestreo temporal de la conducta. Anuario de Psicología, 43(4), 33-62.
Question Mark Corporation (1997ª): Question Mark for Windows. UserGuide. Stanford, CT: Autor.
Question Mark Corporation (1998): QM Perception. Gettintg startEd. Disponible [on line]:
http://www.questionmark.com/perception/manuals/Getting-started/index.htmRagsdale, C.E. (1930). The psychology of motor learning. Ann Arbor: Edwards Bros.
Ramos, J; Martinez-Tur, V & Peiró, J.M. (1997). Uso de instalaciones deportivas y satisfacción de los usuarios. Valencia: Nau Llibres.
Ramos, R. (1991). La evolución del profesorado y la modificación de las conductas profesionales Barcelona: Horsori.
Reichardt, C.S. & Cook, D. (1986). Hacia una superación del enfrentamiento entre los métodos cualitativos y los cuantitativo. In T.D.Cook & C.S.Reichardt, Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Madrid: Morata.
Reig, A. (1985). La psicología en el sistema sanitario. Papeles del Colegio de Psicólogos, 20, 7-12.
Renom, J. (1992): METRIX Manual del usuario. Barcelona: Engine.
Renom, P. (1993). Test adaptativos computerizados. Barcelona: PPU
Riba, C. (1993). El método observacional. Decisiones básicas y objetivos. En M.T.Anguera, Metodología observacional en la investigación psicológica (pp. 29-114). Barcelona: PPU.
Richards, T. & Richards, L. (1994). Using Computers in Qualitative Research. In Norman K. Denzin & Yvonna S. Linclon, Handbook of Qualitative Research (p.445-462). Thousand Oaks: Sage Publications.
Riera, J. (1985). Introducción a la Psicología del Deporte, Barcelona: Martinez Roca.
Riera, J. (1989). Fundamentos del aprendizaje de la técnica y la táctica deportiva. Barcelona: INDE.
Riera, J.; Cruz, J. (1991). Psicología del deporte: Aplicaciones y perspectivas, Barcelona: Martínez Roca.
Riezu, J. (1972). El deporte en la perspectiva sociológica. Madrid: Arbor.
Ripoll, H.; Hackfort, D.; Glencross, D.; Kantor, E.; Ryzokin, J.; Qiu,Y.; Qiu, Z.; Fujita, A.H.; Ichimura, S. (1993). Contemporary Areas of Research in Sport Psychology in Selected Countries. In R.N.Singer, M.Murphey, L.K.Tennant, Handbook of Research on Sport Psychology(pp.32-33). Macmillan Publishing Compan: Nueva York.
Ripoll, H.; Thill,E. (1993). Contemporary Areas of Research in Sport Psychology in France: Overview and Perspectives. In R.N.Singer, M.Murphey, L.K.Tennant, Handbbook of Research on Sport Psychology (pp.34-39). Nueva York: Macmillan Publishing Company.
Roberts, G.C. (1995). Motivación en el deporte y el ejercicio. Bilbao. Desclee De Brouwer. Biblioteca de Psicología.
Roca, J. (1983a). Desenvolupament motor i psicologia. Esplugues de Llobregat: INEF-Barcelona.
Roca, J. (1983b). Temps de reacció i esport. Esplugues de Llobregat: INEF-Barcelona.
Roca, J. (1996). La teoría en la psicología aplicada a I'educació física i I'esport. Apunts. Educació Física i Esports, 43, 7-12.
Roig-Fuste, J. (1991). Valoración informatizada de pruebas psicológicas. Barcelona: Agil-Offset
Roman, J.M.; Musitu, G.; Pastor, E.; Noguera, J.; Fuentes, E.; Urdiales, C.; Meijon, C.; Lopez, J. (1980). Métodos activos para enseñanzas medias y universitarias. Madrid: Cincel-Kapelusz.
Rome, H.P. Et al. (1962). Symposium on Automation Technics in Personality Assessment. Procedings of the Staff Meetings of the Mayo Clinic, 37(3), 61-82.
Ronning, R.R.; Conoley, J.C.; Glover, J.A.; Witt,J.C. (1987). The influence of cognitive psychology on testing. Hillsdale,NJ: Lawrence Erlbaum.
Rotella, J.R. & Heyman, S.R. (1991). El estres, las lesiones y la rehabilitación psicológica de los deportistas. En J.M. Williams, Psicología aplicada al deporte (pág.495-522). Madrid: Biblioteca Nueva.
Rotella, J.R. (1990). Atención psicológica al deportista lesionado. In DANIEL N. Kulund, Lesiones del deportista (pp.151-164). Barcelona: Salvat.
Rudik, P. (1960). Psichologija sporta. Moscú: Stadium, (Traducción española, Psicología de la educación física y del deporte. Buenos Aires: Stadium, 1982).
Ruiz, L.M. (1987). Desarrollo motor y actividades físicas. Madrid: Gymnos.
Rushall, B.S. (1975). Applied Behavior Analysis for Sports and Physical Education. International Journal of Sport Psychology, 6(2), 75-86. (Traducción española, Análisis de la conducta aplicado al deporte y a la educación física. Novedades en Psicología del Deporte, 1, 21-36, 1977).
Russell, G.W. (1993). The social Psychology of Sport. New York : Springer-Verlag.
Ryan, E.D. (1961). Motor performance under stress as a function of the amount of practice. Perceptual and Motor Skills, 13, 103-106.
Sanchez Bañuelos, F. (1996). La actividad física orientada hacia la salud. Madrid: Biblioteca Nueva.
Sandweiss, J.H.; Wolf, S.L. (1985), Biofeedback and sports science. New York: Plenum Press.
Sarria, E. & Macia, A. (1990a). Metodología observacional y psicología evolutiva (I): concepto, aplicación y planificación del Estudio. J.a. Garcia Madruga, Psicología Evolutiva (I). Madrid: U.N.E.D.
Sarria, E. & Macia, A. (1990b). Metodología observacional y psicología evolutiva (II): recogida y análisis de Datos. J.a. Garcia Madruga, Psicología Evolutiva (I). Madrid: U.N.E.D.
Sbandi, P. (1990). Psicología de Grupos. Barcelona, Herder.
Schmidt, R.A. (1975). A schema theory of discrete motor skill learning. Psychology Revue, 4, 225-260.
Schmidt, R.A. (1975). Motor skills. Nueva York: Harper and Row
Schmidt, R.A. (1988). Motor Control and Learning, Champaign, Illinois: Human Kinetics Publishers.
Schneider, W. (1988). Micro Experimental Laboraory: An integrated system for IBM PC compatibles. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 20(2), 206-217.
Schwartz, G.E.; Weiss, S.M. (1978). Behavioral medicine revisited: An amended definition. Journal of Behavioral Medicine, 1, 249-251.
Semin, G. & Gergen, K.J. (1990). Everyday Understanding. Social and Scientific Implications. London: Sage.
Seraganian, P. (1993). Exercise Psychology: the influence of Physical Exercise on Psychological Processes. Nueva York: John Wiley & Sons, INC.
Serrano, V. (1994): ExaTest 5.0 (computer software). Madrid: Aplicaciones Informáticas.
Shapiro, D. (1982). Generalization and maintenance in biofeedback treatment. In R.B.Stuart, Adherence, compliance and generalization in behavioral medicine,New York.: Brunner/Mazel.
Sherrill, C. (1990). Psychosocial status of disbled athletes. In Eid,G., Problems in movement control, McGill, Amsterdam, pp.290-300.
Siedentop, D. (1980). Two cheers for Rainer. Journal of sport psychology, 2, 2-4.
Silva, M.; Weinberg, R.S. (1984). Psicological foundations of sport. Champaign: Human Kinetics.
Silverman, J. (1964). The problem of attention in research and theory in schizophrenia. Psichological Review, 71, 352-379.
Silverstein, A. (1988). An Aristotelian resolution of the ideographic versus nomothetic tension. American Psychologist, 43, 6425-430.
Simon, M.A. (1988). Autoeficacia y tolerancia a la estimulación aversiva: efectos diferenciales del feedback atribucional. Análisis y modificación de conducta, 41(14), 401-417.
Simon, M.A. (1989). Biofeedback y rehabilitación. Valencia: Promolibro,
Simon, M.A. (1991). Biofedback. En V.E. Caballo, Manual de técnicas de terapia y modificación de conducta (pp.373-400). Siglo XXI, Madrid.
Simon, M.A. (1992). Aplicaciones clínicas del biofeedback: revisión crítica de su efectividad en diferentes campos de intervención. En M.A.Simon, Comportamiento y salud (pp.175-218). Valencia: Promolibro.
Singer, R.N. (1967). Motor learning and human performance. Nueva York: MacMillan, .
Singer, R.N.; Murphey, M.; Tennant, L.K. (1993). Handbook of Research on Sport Psychology. Nueva York: Macmillan Publishing Company.
Singer, R.N; Haase, H. (1975). Sport und Persoenlichkeit. Sportwissenschaft, 5(1), 25-38. (Traducción española, Deporte y personalidad, Novedades en Psicología del Deporte, 1, 55-68, 1977).
Sleet, D.A. (1973). Sport Psychology. Trabajos científicos III Congreso Mundial de la Sociedad Internacional de Psicología del Deporte, III (pág. 102-109). Madrid: INEF.
SmartLite Software (1997): WinAsk 2.0 Professional (computer program). Busto Arsizio, Italy: Autor.
Smieskol, H. (1972). La psicología deportiva en los países socialistas de Europa. En O.Grupe, D.Grupe, D.Kurz, J.M.Teipel, El deporte a la luz de la ciencia (pp.158-169). Madrid: INEF.
Spielberg, C.D.; Gorsuch, R.L.; Luschene, R.F. (1970). Manual of the state-trait anxiety inventory. Palo Alto: Consulting Psychological Press.
Steinmetx, G. (1994): Exam Generator 2.0 (computer program). Spring Lake, NJ: Affordable Computer Services.
Summers, G. (1996): MCTest 2.0 (computer program): Coolum, Sunshine Coast: Coolum State High School.
Summers, G. (1996): MCTest 2.0 (computer program): Coolum, Sunshine Coast: Coolum State High School.
Swinnen, S.P.; Nicholson, D.E.; Scmidt, R.A.; Shapiro, D.C. (1990). Information feedback for skill acquisition: instantaneous knowledge of results degrades learning. Journal of experimental psychology: learning memory and cognition, 4 (16), 7
Taylor, J.A. (1953). A personality scale of manifiest anxiety. Journal of Abnormal and Social Psychology, 48, 285-290.
Taylor, S.J. & Bogdan,R. (1992). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona.. Paidós.
Tejedor, F.J. & Montero, M.L. (1990). Indicadores de la cálidad docente para la evaluación del profesor universitario. Madrid: C.S.I.C.
Tejedor. F.J. (1990). La evaluación del profesorado en la universidad de Santiago. Madrid: C.S.I.C.
Telfer, R. (1985). Micro-computer based psychological testing and record-keeping. Defence Force Journal, 54, 57-61.
Thayer, R.E. (1967). Measurement of activation through self report. Psychological Reports, 20, 663-678.
Thill, E. (1975). Sport et personalité. París: Jean P.Delangue
Thomas, A. (1978). Einführung in die Sportpsychologie. Gotinga: Verlag für Psychologie. (Traducción española, Psicología del deporte. Barcelona: Herder, 1982).
Thomas, J. R. (1980). Half a cheer for Rainer and Daryl. Journal of sport psichology, 2, 266-267.
Thomas, R.; Missoum, G.; Rivolier, J. (1987). La psychologie du sport de haut niveau.París: PUF.
Thorndike, E.L. & Lorge, I. (1944). The Teacher's Wordbook of 30.000 Words. Nueva York: Teachers College, Columbia University.
Thorndike, E.L. (1909). A note on the accuracy of discrimination of weights and lengths. Psychological Review, 16, 340-346.
TopGrade Software (1997): Test Builder: User´s guide. Campbell, CA: Autor.
Treisman, A. (1964). Selective attention in man", British Medical Bulletin, 20, 12-16.
Treisman, A. (1969). Strategies and models of selective attention. Psychological Review, 76, 282-299.
Triplett, N. (1898). The dynamogenic factors in pacemaking and competition. American Journal of Psychology, 9, 507-533.
Tutko, T.A.; Lyon, L.P. & Ogilvie, B.C. (1969). Athletic motivation inventory. San Jose, Califonia: Institute for the Study of Athletic Motivation.
Tutko, T.A.; Richards, J.W. (1984). Psicología del entrenamiento deportivo. Madrid: Pila Teleña.
Ulrich, C. & Burke,R.K. (1957). Effect of motivational stress upon physical performance. Research Quarterly, 28, 403-412.
Ulrich, C. (1957). Measurement of stress evidenced by college women in situations involving competition. Research Quaterly, 28, 160-172.
Valdano, J. (1995). Cuentos de Fútbol (pp.301).Madrid: Alfaguara.
Valdés Casal, H.M. (1996). La preparación psicológica del deportista. Barcelona : INDE.
Valentin, J.M. (1955). Apuntes de psicología aplicada a la Educación Física. Toledo: Imprenta R.Gómez-Menor.
Vallejo, M.A. (1984). Consideraciones acerca de las variables activas del entrenamiento en biofeedback en el tratamiento del dolor crónico. Revista Española de Terapia del Comportamiento, 2, 135-158.
Vanden,Y.; de Cuyper, B.; Van Mele, V. & Rzewnicki, R. (1993). Elite performance and personality: From description and prediction to diagnosis and intervention. In R.N.Singer, M.Murphey, L.K.Tennant, Handbook of Research on Sport Psychology (pp.257-289). Nueva York: Macmillan.
Vanek, M. & Slepicka, P. (1975). Základní psychologická diagnostikaz hlediska trenéra. Teorie a praxe telesné výchory, 23, 9-10, 551-556. (Traducción española, Diagnóstico psicológico elemental desde el punto de vista del entrenador, Novedades en Psicología del Deporte, 1, 11-20, 1977).
Vanek, N. & Cratty, B.J. (1970). Psychology and superior athlete. Nueva York: Macmillan
Vega, M. (1985). Introducción a la Psicología Cognitiva. Madrid: Alianza Psicología
Vega, M.N. (1990). Biofeedback EMG frontal y terapia cognitiva en el tratamiento de cefaleas tensionales, migrañas y cefaleas mixtas. Análisis y modificación de coducta, 47 (16), 99-120.
Vila, J. (1981). Sistemas psicofisiológicos de respuesta humana. En A. Puerto (ED.), Psicofisiología, 1(pp.55-90). Madrid: UNED.
Wainer, H. (1990). Computerized Adaptative Testing. A Primer.Hillsdale,N.J.: LEA.
Wann, D. (1997). Sport Psychology. London: Prentice-Hall.
Warner, L.; Mcneill, ME. (1988). Mental imagery and its potential for physical therapy. Physical Therapy, 4(68), 516-521.
Watchel, P. (1967). Conceptions of broad and narrow attention. Psychological Bulletin, 68, 417-429.
Watson, J.B. (1907). Kinesthetic and organic sensations: their role in the reactions of white rat to the maze. Psichological Monographs, 33, 3.
Wein, H. (1988). L'insegnamento programato nel calcio. Roma: Edizioni Mediterranée
Wein, H. (1991). Hockey. Madrid: Comité Olímpico Español
Weinberg, R.S. y Gould, D. (1995) : Foundations of Sport and Exercise Psychology. Human Kinetics Publishers. (Traducción española, Fundamentos de psicología del deporte y el ejercicio físico. Barcelona: Ariel, 1996).
Weiss, D.J.; Vale, C.D. (1987). Adaptative Testing. Applied Psychology, 36, 249-262.
Weiss,M.R.; Troxel,R.K. (1986). Psychology of the injured athletic. Athletic Training, 21(2), 104-109.
Welford, A.T. (1952). The psychological refractory period and the timing of high-speed performance. British Journal of Psychology, 43, 2-19.
Welford, A.T. (1967). Single channel operation in the brain. Acta Psychologica, 27, 5-22.
Welford, A.T. (1968). Fundamentals of skill. London: Methuen
Whiting, H.T.A. (1969). Acquiring ball skill. Philadelphia: Lea and Febiger
WICAT Systems (1998): Learner profile and WICAT test of basic skills. Orem,TU: Autor.
Wickens, C.D. (1980). The structure of attentional resources. In R.Nickerson, R.Pew, Attention an performance VIII (pp.239-257). Hillsdale,NJ: Erlbaum.
Wickens, C.D. (1984). Engineering psychology and human performance. E.MOH:Charles: erril
Wiggins, D.K. (1984). The history of sport psychology in North America. In J.M.Silva & R.S.Weinberg, Psychological foundations of sport (pp.9-22).Champaign: Human Kinetics.
Williams, J.M. & Straub, W.F. (1986). Sport Psychology: past, present, future. In Williams, J.M., Applied Sport Psychology (pp.1-13). Palo Alto (California): Mayfield. (Traducción española, Psicología del deporte: pasado, presente, futuro. En J.M. Williams, Psicología aplicada al deporte (pp.29-46). Madrid: Bilbioteca Nueva, 1991).
Williams, J.M. (1986). Applied Sport Psychology. Palo Alto (California): Mayfield. (Traducción española, Psicología aplicada al deporte. Madrid: Biblioteca Nueva, 1991).
Williams,J. (1986). Applied Sport Psychology. Palo Alto: Mayfield (Traducción al español, Psicología aplicada al deporte. Madrid: Biblioteca Nueva, 1991).
Wilson, V.E.; Bird, E.D. (1981). Effects of relaxation and/or biofeedback trainning upon hip flexion in gymnats. Biofeedback and self-regulation, 6, 25.
Wiss, P. (1969). Sport A. Philosphic Inquiry. Londres:Carbondale.
Woodworth, R.S. (1899). The accuracy of voluntary movement. Psychological Review, 3, 3, Monograph.
Young, K. (1993). "The killing Field": cuestiones que suscita el tratamiento dado por los medios de comunicación de masas a los disturbios del estadio de Heysel. En J.M. Brohm; P.Bourdieu, E.Dunning, j.Hargreaves, T.Todd; K.Young (Eds). Materiales de Sociologia del deporte (pp 167-186). Madrid: Ediciones la Piqueta.
Yukelson, D. (1986). Psychology of sport and the injured athlete. In D.B.Bernhart, Clinics in physical therapy. Nueva York: Curchill Livingstone.
Zaichkowsky, LD.; Fuchs, CZ. (1988). Biofeedback applications in exercise and athletic performance. Exercise Sport Science Revue, 16, 381-421.
Zeki, S. & Shipp, S. (1988). The functional logic of cortical conections. Nature, 6188 (335), 311-317.
Zeki, S. (1992). La imagen visual en la mente y en el cerebro. Investigación y ciencia, 194, noviem, 27-35.
Zoinen,C. & Comandre,F. (1989). Las urgencias del deporte. Barcelona: Toray Masson.
Zuckerman,M. (1960). The development of an affect adjective checklist for the measurement of anxiety. Journal of Consulting Psychology, 24, 457-462.